Osoba niedosłyszące muszą zmierzyć się z wieloma przeciwnościami. Przede wszystkim z problemami komunikacyjnymi. Podczas swobodnej rozmowy z rodziną problemy te z reguły są w mniejszym lub większym stopniu do przejścia. Więcej problemu sprawia załatwienie sprawy w urzędzie lub jakimkolwiek innym miejscu publicznym. Na szczęście w Polsce są widoczne pewne kroki mające na celu niwelować problemy tego typu. Poniżej przedstawiamy rządowy Program Dostępność Plus oraz rozwiązanie Migam wspomagające osoby niedosłyszące.

Należy wiedzieć, że aż 70 procent głuchych ma problem z czytaniem oraz rozumieniem teksu pisanego. W praktyce oznacza to dużą barierę podczas załatwiania spraw urzędowych. Problem ten jest dostrzeżony przez instytucje państwowe i co ważne są podejmowane różne kroki w celu zmniejszenia bariery komunikacyjnej dla osób głuchych i niedosłyszących. Przykładem jest Program Dostępność Plus, który rozumie problemy komunikacyjne osób niedosłyszących i wykorzystuje nowoczesną technologię by te problemy rozwiązać.

Dokładniej mówiąc rozwiązaniem wielu problemów jest mobilny tłumacz Migam, czyli rozwiązanie za pomocą, którego osoba porozumiewająca się językiem migowym jest w stanie szybko i wygodnie połączyć się z tłumaczem języka polskiego na język migowy (i odwrotnie). Jest to rozwiązanie wykorzystujące połączenie video, dzięki czemu można je wykorzystać w wielu urzędach. Prawdziwie rewolucyjne jest to, że osoba głucha/niedosłysząca może połączyć się z tłumaczem w dowolnym miejscu i czasie za pomocą telefonu komórkowego.

Zdalny dostęp do tłumaczy języka migowego to prawdziwy przełom, który otwiera nowe możliwości w zakresie przystosowania miejsc publicznych do potrzeb osób niedosłyszących. Zaletę takiego rozwiązania docenia wiele firm i instytucji. Co ciekawe z Migam korzysta już ponad 140 firm i instytucji, co sprawia że jest w Polsce ponad 5000 miejsc, które oferują dostęp do zdalnego tłumacza